Tartalom A meghajtórendszer az AEG-ben az a rész, ami munkát végzi. Szokták gearbox-nak vagy mechbox-nak is hívni. Ennek a konstrukciója határozza meg egy fegyver teljesítőképességét...
Fordította: Nightwalker2004.08.11
A meghajtórendszerekről:
A meghajtórendszer az AEG-ben az a rész, ami munkát végzi. Szokták gearbox-nak vagy mechbox-nak is hívni. Ennek a konstrukciója határozza meg egy fegyver teljesítőképességét és megbízhatóságát. Ebben a cikkben röviden áttekintjük a Tokyo Marui által eddig gyártott meghajtórendszereket. Az általános hiedelemmel ellentétben a különböző verziók nem a régi változatok fejlesztései, hanem az újabb típusú fegyverek megjelenésével szükségessé vált átalakítások. Természetesen valamennyi javítás van a verziók között, de az újítások elsődleges célja nem a teljesítmény növelése volt. Az egyes változatú meghajtót a TM legelsö AEG-jével együtt mutatták be még 1983-ban (ez a FA-MAS volt) és azóta is gyártják. A meghajtórendszerekben azonban vannak változtatások. A kábelezés és a ravasz elhelyezése/mechanizmusa erőteljesen különbözik fegyverenként, még ha ugyanazt a meghajtást használják is. Például a Steyer AUG kétállású ravasza különleges kábelezést igényel, ugyanígy a SIG 55x egyedülálló tűzlökéses lövésmódja - mint ahogyan különböző a kábelezése az előagy akkumulátoros fegyvereknek a tusában elhelyezett akkumulátorosokétól. Ezen cikk szerzője töredelmesen bevallja, hogy nem volt még szerencséje élőben találkozni a TM összes meghajtórendszerével. A javításokkal eltöltött végtelen órákon túl az Arms Magazine lapozgatásával, barátok beszámolóiból és az Internet-en megtalálható cikkek gyűjtésével szerzett információt. A cikkben szereplő képeket a Toy Gun Tune-Up Guide 2003-as kiadásából másolta, melyet a DenTrinity-től lehet beszerezni. A 4-es változatú meghajtónál található rajzokat az AirsoftPlayers robbantott képei közül másolta. Verzió 1Szerelve: FA-MAS
Az első Tokyo Marui által tervezett meghajtórendszer. A koncepció nagyon egyszerű, magába foglalja a motort és a kábelezést is. Egy speciális, közepes méretű motort használ, amit nem lehet az utángyártóktól beszerezni. A motor EG560-as, aminek magasabb a fordulatszáma, de alacsonyabb a nyomatéka, mint más TM motoroknak. A meghajtó nagyon egyszerű felépítésű, de nagy méretű. Tartalmaz egy különleges fordított reteszelést, ami kilóg így lehetővé teszi a dugattyú fesztelenítését. Hasonló megoldás található a 4-es verzióban is. A gyenge motor és a kezdetleges felépítés (és persze a cserealkatrészek hiánya) miatt ez a változat nem alkalmas M100-asnál magasabb tunningra. Verzió 2Szerelve: MP5, G3, M16, M4A1, CAR-15 A legáltalánosabban használt meghajtórendszer. Két változata van, egyiknek vannak ún. ablakok a szerkezeten, a másiknak nincsenek. Az ablakos verzió gyakori az Armalite sorozatban. Alapesetben hosszú motor van beszerelve. A gyári meghajtórendszer nem igazán alkalmas a teljesítmény növelésére, ugyanis tervezési hiba folytán a szerkezet első része törékeny. Az M100-s tunning-ot gond nélkül elviseli, ámbár hallani olyan 2-es verziókról is, amelyek kibírták az M120-at is, külön megerősítés nélkül. Ezen változat legnagyobb gyengéje a biztosító érzékenysége, amely egy műanyag tüske, ami megakadályozza a ravasz meghúzását. Természetesen a folyamatot felülbírálja a tűzválasztó biztosított állása, de ez a tüske, aminek meg kellene állítani a ravaszt, hajlamos a törésre. Maga a meghajtás határozott javulást mutat az első verzióhoz képest és sokkal könyebb vele dolgozni. Több gyártó készíti megerősített változatban.
Az „ablakos” szerkezetű az MP5-be és a G3-ba való. Nincs semmilyen teljesítménybeli eltérés az ablak nélküli változathoz képest. Verzió 3Szerelve: MP5k, MP5A4 PDW, AK47, G36C, SIG 55x A 2-es verzió fejlesztett változata, kisebb méretekkel, melyek az AK-stílusú (rúd alakú) akkumulátorokat használó fegyverek sajátja. Mind közepes, mind hosszú motorral egybe lehet építeni. Több variációja is ismert. Az MP5K-ban találhatót kivéve mindegyiknek van egy kis tokja a motor számára, ami azt állandó helyzetben tartja. Ez az első verzió, amin megtalálható a “megállító sín”, amely növeli a meghajtórendszer szilárdságát. Általában a 3-as verziójú meghajtókat M120-ig lehet fejleszteni, minden különösebb erősítés nélkül. Néhány gyártó (JET, DTP) készítí megerősített változatban is.
Jó minősége és kis mérete miatt nagyon népszerű az épített fegyverek terén is. Például a Top M249-ét át lehet alakítani, hogy ezt bele lehessen építeni. Verzió 4Szerelve: PSG-1 Kimondottan egyedi felépítésével a 4-es verziót a félautomata tüzelésre tervezték egy érdekes, megfordított áttételi megoldással - a rugónak újra meg kell feszülnie a teljes lövési ciklus után (ellentétben más meghajtásokkal, ahol a dugattyú elengedése után már vége van a ciklusnak). Hogy megfeleljen a PSG-1 hosszabb csöve (590mm) miatti feltételeknek, hosszabb dugattyúja, hosszabb hengere, hosszabb rugója és nagyobb fogaskerekei vannak. A hosszú fajtájú motort használja. A szilárdság növelése érdekében megvan a megállító sín is. Ugyanolyan fesztelenítő kallantyúja van, mint az 1-es verziónak (ami tulajdonképpen a fordított reteszelés része). Egy érdekesség a 4-es verzióval kapcsolatban, hogy két részből áll, a fogaskerekek és a motort tartalmazó részből és a dugattyút, a hengert és a rugót magába fogaló részből. Ez teszi ezt a verziót a legkönyebben szerelhetők egyikévé.
Valószínüleg 400%-s tunningot is képes elviselni, de ezt eddig megerősíteni nem tudom.
Verzió 5Szerelve: UZI A hagyományostól erősen eltérő szerkezet, müanyag tokkal. Ez a legkompaktabb az összes meghajtás közül. A belső elrendezése nagyon különbözik a többiekétől, a rugó teljesen az elején, így a dugattyú az erejét hátrafelé fejti ki, a hagyományos (előrefelé történő) kifejtéssel ellentétben. A belső cső hosszában átmegy a rugón és a dugattyún. A levegőt egy alagútrendszerbe irányították, amely egybe van ápítve a fúvókával. A fogaskerekek a legvégén vannak, amik egy kart löködnek, ami pedig a dugattyút mozgatja. Hogy a kart mozgatni tudják, a kerekeknek a normállal ellenkező irányba kell forogniuk, ami azt jelenti, hogy a motor az óra járásával ellentétes irányba forog (balra) - ellentétben más motorokkal, amik jobbra forognak.
A müanyag tok, a kar és a különleges dugattyú miatt ez a verzió nem alkalmas a magasabb tunningokra. Még az is kérdéses, hogy lehet-e egyáltalán fejleszteni. Nagyon gyenge az alkatrész ellátás. Verzió 6Szerelve: P90, M1A1 A legújabb meghajtórendszer sok javítást kapott az előzőkhöz képest. A 3-asnál hosszabb a megállító síne. A perselyek rögzítése érdekesen van megoldva, ahol is a fogaskerekek perselyei oválisak, így megelőzik a rögzítések megcsúszását, az elhasználódást. A hengerfej rögzítése is kíváló, ettől az erő egyenletesebben adódik át a korábbi megoldásokhoz képest. A 3-as verzióban megismert motorrögzítést alkalmazták itt is, teljesen körülveszi azt és helyén tartja. Ámbátor a meghajtó tokjának szerkezete megengedi, hogy a motort különbözö szögekben csatlakoztassuk. A 2-es és 3-as verziókhoz képest sokkal tömörebb a szerkezete. Megerősítés nélkül elviseli az M120-as tunningot. Néhány gyártó készíti megerősített változatban.
|